Halaman

Catatan Terkini...

iaryylr kini sedang mencari majalah, buku, komik, lencana besi, pin lama dan sebagainya untuk dibuat koleksi, juga sesuatu barang yang sealiran dengan kandungan blog ini seperti barangan souvenir, botol, gelas dan lain-lain, Segala cadangan, peluang, maklumat, sumbangan, tawaran amatlah dihargai. Buat waktu ini iaryylr boleh dihubungi melalui iaryylrcollection@gmail.com atau PM di FB.
"
kita kongsi-kongsi informasi hobi,
berpeluang bersama realisasi koleksi
"
Mencari 100 tahun Nestle di sisimu....
Хоби - собирање антиквитети

".........biar hobi berbicara..."
:)

Syoknya tengok Antique Roadshow di TV,

Undian Anda Amat Di Hargai!

Korek Barang Selangor - KL Jan 2013

Korek, Hunting, Buru, Jember  Barang Lama Dan Souvenir 2013
Bulan Januari adalah bulan yang meletihkan bagi iaryylr
dengan hobi dan koleksi. Selain mendapatkanya di kedai
terpakai, pasar karat, jualan garaj dan belian internet,
iaryylr juga mencari barang di kedai-kedai terpilih.
Walau pun adakalanya memerlukan kos yang sama
atau lebih, perasaannya lebih menyeronokkan dan
lebih mencabar kerana berurusan dengan pekedai
atau orang yang tidak dikenali.
Berikut adalah antara hasil hasilnya...
FOTO 1
Selangor Ria
Pelita, bekas ubat nyamuk, sikat, cermin, wisel, sudu kek,
pisau dan entah apa dalam bungkusan. Harganya sudah
tentu harga biasa, tiada diskaun, kos lain adalah kos masa,
kos minyak, tol dan kenderaan. Nampak macam merapu
- rapu sebab beli wisel lama, pisau kek, pisau lama dan sikat.
Pisau lipat walau memang masih dijual dan mudah didapati
 tetapi jenama atau pembuatnya tak sama itulah yang di cari.
Dapat juga crate botol air lama tetapi cuma dapat satu.
" Bila dah tergerak hati, tangan pun pandai mencapai..."
Bila masuk kedai lama yang tinggal hujung nyawa,
 iaryylr tidak akan minta diskaun, tidak kira harga sebab
pekedai pun nak cari makan. Sudah itu sumber pencarian
mereka di akhir usia. Bila barang dibeli maka dapatlah
kita melihat kecerian yang terpancar di wajah mereka.
Yang penting ada bajet dan kosnya masuk akal.
FOTO 2
Selangor Ria
Barang MILO, Pergh! barang kesukaan ramai!, sayang
buku nota MILO dan buku sukan MILO semua cuma satu.
Ada juga nampak buku nota MILO lagi di kedai lain baru
baru ini tapi Aunty kedai tak mahu jual sebab dah jadi
buku hutang, atau sudah digunakan :).
Hasil yang meletihkan, begitu jauh perjalanan, walhal mungkin
boleh dapat dengan terus membeli di pasar karat. Yang
menariknya bila kita dapat barang yang masih berbungkus
atau barang baru tapi stok lama, harga murah sedikit dari
pasar karat, tetapi campur kos masa, minyak, tol dan
kenderaan, tung-tang tun-tang kail kuntang tarik tolak
lebih kurang sama kosnya dengan membeli. Ada lebih sapu
ada kurang sapu, tapi seperti biasa, bajet mesti ada.
Tauke kedai ini mengakui banyak barang telah dibuang,
ada yang diberi pada sanak saudara, yang haru banyak
baju old skool telah di beri pada kontraktor sewaktu
kerja-kerja membaiki atap kedai. Kedai Tauke ini pun sudah
di masuki kolektor atau pelari sebelum ini, jadi cuma
 tinggal barang tak diminati atau terlepas pandang sahaja
di kedai ini. Tauke kedai ini juga memberitahu bahawa
beliau pernah di tipu kolektor bila berurusan denganya,
Dengan Tauke janji RM100, bila ambil barang dari isteri
beliau, jual nama Tauke kata Tauke beri harga RM80 saja,
itu yang Tauke ingat. Di kedai lama ini Bukan sahaja dapat
barang MILO, dapat juga poster COKE.
FOTO 3
KL Ria
Botol dan crate Coca-Cola baru, Sprite dan Fanta iaryylr beli
di kedai makan manakala baner Coke dan poster Coke
Tauke kedai makan itu yang beri. Kata Tauke dia ada satu
almari barang COKE, dulu ada satu Mat Salleh singgah
kedainya dan minta poster coke lama di kedainya. Dia
beri sahaja katanya dengan bangga sebab Mat Salleh itu
orang pertama Kolektor Coca-Cola yang berkunjung.
Dulang COKE pula satu beli secara pos dan satu percuma
dengan pembelian air botol Coca-Cola. Di kedai makan
itu iaryylr dapat pembuka botol Coca-Cola dengan harga
luar biasa, harga "Kita Kawan" kata Tauke yang murah
senyuman dan ramah mesra melayan pelanggan-pelanggannya
yang menjamu selera dengan riang dan ketawa.
Aduhai balik jalan sesak gila!, pening! pening!.
FOTO 4
Selangor Ria
Pelita Gajah di atas iaryylr beli juga di kedai lama, tinggal
dua sahaja di situ, apa lagi?, sapu jugalah, boleh buat
modal kos kos perjalanan dan menampung hobi, itu
pun jika dapat dijual memandangkan ianya masih belum
panas sangat, cuma ianya semakin kuranglah.
Kolektor pun semakin ramai maka semakin meriah.
FOTO 5
Selangor Ria
Mangkuk dodol dari kedai FOTO 1 dan cawan kopitiam
 ini dari kedai yang berbeza, Sapu juga buat koleksi dan
untuk tampung hobi dan koleksi. Cawan Kopitiam?
iaryylr masih yang biasa-biasa sahaja :) .

Setiap kali hunting , iaryylr akan ditemani isteri , kami
akan cari barang sambil serapan atau makan tengahari
mahupun minum petang di kawasan berhampiran atau
di perjalanan. Tak kisah walau sekadar nasi lemak
kuih muih, cengkodok ataupun cempedak goreng.

4 ulasan :

fairus berkata...

ILMU NI YANG KENA BELAJAR NI.. LEPAS NI NAK REDAH KEDAI2 LAMA DI KAMPUNG.. APA NAK JADI JADILAH.. :)

iaryylr berkata...

ya! semangat! redah dan taktikal, adakalanya hanya perlu senyuman :)

Spallan berkata...

usahasama suami dan isteri...itulah yang terbaik. syabas bro...

deaf-angel berkata...

baru keluar cerita kat US, orang ni gi jual2 pasar tepi jalan gitu la, so dia beli berapa botol lama coke, barang2 lama lain, dan satu album foto lama ke hapa la, dia bayar about 100USdollar.
Balik dalam foto album tu ada satu kad baseball lebih seratus tahun. Kad tu dalam dunia ada dua aje la termasuk yang dia jumpa tu.
Auction harga dia dapat jual $100,000US dollar ke hapa ntah..

Hobbies and Collectibles

Komen Dan Pandangan Terkini

Recent Comments Widget
Hobi dan Koleksi diseluruh dunia....
பொழுதுபோக்கு டான் தொகுக்க - Hobby & coleção
Hobby e da collezione - Хобби и коллекционные
งานอดิเรกและของสะสม - 취미 및 소장 - Hobby & Sammlerstück
hobbies et collectiones - χόμπι και συλλογές
收藏嗜好 - 收藏嗜好 - हॉबी संग्रह - هواية والتحصي
Sở thích & Bộ sưu tập - Hobi & Koleksiyon - هابی و مجموعه
Hobby & Koleksi -хоби и колекција
loisirs et collections - Hobbys und Sammlungen
hobby's en verzamelingen - Hobby's en Verzamelobjecten
Hobbies and Collectibles

DRAMATIVITI
Hobbies and Collectibles
Semua foto di dalam entri blog http://hobby-collection.blogspot.com adalah hak milik iaryylr iaryylr @ http://hobby-collection.blogspot.com, kecuali yang dinyatakan sumbernya.